Kálacsakra

A kép bal oldalán lévő matricát Dávid barátomtól kaptam, évekkel ezelőtt. A kép a kálacsakra szimbólumrendszer "namcsú" formáját ábrázolja. (A jobb oldali mandala pedig a kálacsakra két-dimenziós kozmosz-térképe). A namcsú egészen a mai napig felragasztás nélkül állt az asztalomon, kitüntetett helyen: a számítógép monitor előtt. Én úgy éreztem, hogy ezzel tart körülöttem egyensúlyt a befordult, számítógépet bámuló énem és a nyílt külvilág között. A mai napon rendet tettem az íróasztalon, és pakolás közben a laptopomra pakoltam a matricát. Ekkor jöttem rá, hogy menyivel jobb helye lenne ott. Hiszen azt a gépet nap mint nap hordom magammal a munkába, így nagyobb segítséget nyújthat az egyensúly megőrzésében, mint az otthoni környezetben, ahol egyébként is keveset vagyok, és ha mégis, akkor is csak ritkán az asztalnál. Így hát rá is ragasztottam a laptopra, így mindig elkísérhet az utamon.

A wikipédia kálacsakráról szóló cikkje próbálja összefoglalni a lényeget. Minden esetre, hiába olvastam, a sok szó semmit nem mondott el számomra. Nem találtam magyarázatot arra, hogy mi is ez az egész. A párom megkérdezte, hogy ez mi? Erre csak annyit tudtam mondani, hogy számomra egy forma, ami az egységet szimbolizálja.

A kereső persze más eredményt is adott, így már mélyebben beleáshattam magam a témába. A tibet.hu kálacsakráról szóló cikkében igazán részletesen utánaolvashatunk annak, hogy honnan ered. A továbbiakban igyekszem összefoglalni Somlai György írásának lényegét. Nem mondom, hogy minden részét megértettem, kifejezetten naív hozzáállással próbálkozom felfogni a felfoghatatlant. Egyúttal bízom benne hogy teljes megértés nélkül is jó hatással van ránk az írás tartalma és energiája.

A külvilági igaz vallás elvesztése azt jelenti, hogy a gyermek elveszti tudatosságát és spontaneitását, amikor egy olyan társadalomban nő fel, amely arra sarkallja, hogy tagadja meg belső természetét és csalja meg önmagát. Ahogy a barbár tanok elözönlik a világot, a mások értékei és fontossága kitölti elméjét, megtöltve azt vágyakkal és káprázatokkal. Elérjük azt a fokot, amikor a győzedelmes barbárok már egymás között is háborúskodnak. A legtöbben megrekednek ennél a foknál; soha nem képesek ezen túllépni, és a tudat felszini konfliktusaiban ragadnak le. Képtelenek arra, hogy megszerezzék maguknak azt, amit szeretnének és olyannak lássák magukat, amilyenek. Akik elérik a világi sikerek szintjét, egy olyan királyhoz hasonlatosak, aki a perlekedő barbárokat diktatórikus hatalma alatt egyesíti. A végső csata és az Aranykor az élet beteljesedését – az igazi érettség elérését jelenti. A mítosz, ami eddig hajtott minket, elérte határait. Még azok számára is, akik védett lakóparkokban, virágzó oázisokban pengetik le életük filléreit, eljött annak megtapasztalása, hogy a dolgok unalommal teljesek és nincs jelentésük. S ez aztán erőszakos cselekedetre, vagy önpusztításba hajszolja őket. A fejlődés mítosza, úgy tűnik, a materializmus romlott korszakához juttatott minket, amiről azt tartják, hogy Sambhala Aranykorának előszele.

/ Somlai György /

Az imént olvasott idézetet a cikk utolsó bekezdéséből emeltem fel. Úgy gondolom, nagyon szépen összefoglalja, hogy mit is üzen nekünk a mai világban a kálacsakra. De nézzünk kicsit a szimbólum mélyére, honnan ered és mi a célja?

A kálacsakra, azaz „az idő kereke” elnevezésű belső-ázsiai gondolkodási rendszer a buddhista tantra körébe tartozó elméleti-gyakorlati tanítások összessége. Nevezhetnénk akár „időizmus”-nak is. A Kálacsakra-tantra a buddhizmus négyes felosztása szerint a legnemesebb anuttara-jóga-tantra osztályába tartozik.

Mint minden „titkos”, vagy annak vélt-tartott gondolkodási rendszer, a kálacsakra is tanító-függő. Ösvényére csak akkor léphetünk, ha tanítónk ezt tanácsolja, ha minden tekintetben érettek vagyunk arra, hogy ezen az úton járjunk.

A tanítás öt fejezetéből egy-egy foglalkozik a külsővel és a belsővel, az utolsó három pedig az alternatív világgal, a beavatással, így tehát a világmindenség végső természetével.

A külső kálacsakra a világmindenséget és az időt osztja fel, pontos számokkal ad pontos arányt azzal kacspolatban, mi milyen összefüggésben áll egymással. A körülöttünk lévő mindenség leképezése a mandala; a két-dimenziós kozmosz-térkép (a cikk kezdőképén a jobb oldali).

Az arányok a világban azonosak, ugyanolyan arányok vannak az emberi testen/testben, mint mondjuk egy mandalában vagy a világmindenségben. (Csak lehet, hogy még nem jöttünk rá.)

A belső kálacsakra emberi testet és a tudatunkat próbálja megközelíteni. A testet 36 részre tagolja, 6x6-os felosztásban. Ezekben a szellemi és fizikai alkotóelemekről, külső és belső érzékszervekről, a cselekvésekről és az azokat végző végtagokról szól.

Ehhez a témához kapcsolódik az idő kerekén át látható embeli lét, a magzati állapottól, a növekedésen keresztül egészen a halálig. Szól testben húzódó belcső csatornákról, melyek az egyensúlyért felelnek, tisztán kell tartanunk őket, hogy ne legyen fennakadás.

Az alternatív kálacsakrában a megtisztítási folyamat kissé eltér a többi tantráétól. Az efféle szertartások általában kis közönség számára elérhető események. Buddha azonban nagy tömegek számára tartotta meg. Az alapvető hangsúly a beavatáson van. A beavatási szertartás 12 napot vesz igénybe. Kellő gyakorlás után elérhető a "beteljesítő szint", azaz tudatunk átalakítása buddhai tudattá.

A szellemi gyakorlatok részei: a személyes visszavonulás, a visszatartás, figyelmesség, valamint az üres forma test létrehozása (értelmezésem szerint ez nem más, mint ítélet nélküli be- és elfogadóvá válás). Összefoglalva ez együttesen a "változatlan áldott tudatosság" filozófiája.

A kálacsakrában rejtett tudás az idők és korok változásával sok értelmezésen ment keresztül. Ezzel együtt, én mint a témában avatatlan, csekély értelmű medvebocs sem láthatom azt benne, amit valójában jelent. Nem csak azért, mert innen nézve érthetetlen lehet számunkra a régi korok írása, hanem azért is, mert csak turista vagyok a témában, gyakorlom az alázatot.

A jó tudást félreértelmezve rossz emberek a saját céljaik elérésére is felhasználhatják. Ha ez így alakul, miképpen reagálhatunk rá? Amennyiben ugyanis a fenyegetésre vagy támadásra támadással, háborúval válaszolunk, semmivel sem vagyunk különbek a betolakodóknál, s az ő reakciójuk is csak a további háború lesz

A kálacsakra arra is figyelmeztet, hogy mi történik akkor, ha az asztronómia [kozmikus dolgokkal való foglalkozás] a „szakértők” kezébe kerül, és már senki más nem fogja érteni: akkor a betolakodók, a támadók megváltoztathatják a táblázatokat, [= a paramétereket] és senki sem fogja észrevenni. Érvényes e figyelmeztetés korunkra, a számítógépek korára is.

/ Alexander Berzin 1985 /

Továbbra sem áltatom magam azzal, hogy ezt a tudást elsajátítottam, vagy hogy valaha képes leszek rá. Igyekszem alázatos maradni eme dolgok iránt, hiszen nincs veszélyesebb annál, ha valaki rosszul ért valamit és még hisz is benne; még ennél is rosszabb ha a hülyeséget tovább adja másoknak, kinyilvánítva: ez az abszolút igazság.

Köszönöm, hogy velem tartottatok ezen a felfedező úton. Igyekezzünk továbbra is éberek maradni, ne hagyjuk hogy eluralkodjon rajtunk technika, a pompa és az unalom. Namaste!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Mátyás Király Vadaskert és a magán erdők önzése

Locus túratérkép kezdőknek és profiknak

Bicaj vagy e-bike?