Koordináta generációk X, Y, Z

Annyi csapból folyt már ez a víz, most saját tapasztalat útján körbejárom én is, miként látom és hogyan élem meg azt az életet, ami a függőleges tengelyen adatott meg. Az X, Y, Z alapvető különbségeit nem óhajtom tárgyalni, aki bevezetőt szeretne, ajánlom a Nevelem a kamaszom blog cikkét.

A generációk különbségei asztrológiai síkon is megmutatkoznak. Én magam vízöntő  vagyok, így ebből a szemszögből élem meg az Y világát. A vízöntő kíváncsi, valamint kreatív és találékony. Ezzel együtt tárom fel a számomra az Y generációban rejlő egyik problémát, a beképzeltséget. Mindenkinél jobbnak tartja magát, és nem is állíthatja meg senki abban a cselekedetében, hogy ezt meg is mutassa, hogy a véleményének, a "szaktudásának" érvényt szerezzen. A nagyobb baj ezzel az önhittséggel, hogy sokszor felszínes tudást takar. Murphy törvénykönyvébe illő idézet passzol ide:

Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak pedig tele vannak kételyekkel.

/ Bertrand Russell /

Na de honnan jön ez a mindent tudás? Az X generációban is megfigyelhető szerintem ez a jelenség, náluk a forrás inkább a televízió. Mert amit a tévében mondanak, az úgy van, aki mást mond, az elmeroggyant. Ma már nagyon okosan tudjuk, hogy a média csak hordozó eszköz, amin ugyanúgy lehet igazat és hamis dolgokat is terjeszteni. Az Y generáció médiuma az internet. A netről szedjük a sok-sok tudást. Az iskolában még mindig sok olyan "Baby-boom" generációs, idős ember tanít, akiknek még adathalmazokat kellett bemagolniuk, mert akkoriban a lexikális tudásnak volt nagy az értéke.

Ma már teljesen más a helyzet, most arra van szükség, hogy olyan eszközöket, és vízöntői kreativitást hordozz magaddal, aminek a segítségével információhoz juthatsz. Ennek az anyaga pedig nem a fejbe mentett tudás, hanem az internet, és a hozzá vezető eszköz pedig a kereső. Nem a fejünkben keresünk, hanem a google motorjával. Képesek vagyunk úgy elkezdeni egy mondatot, hogy még nem is tudjuk hogy konkrétan, mi lesz a második tagmondatban, mert azt úgyis majd a google találatok valamelyike fogja konkretizálni.

Amilyen egyszerű így tudáshoz jutni, pont annyira értéktelenedik el maga az ismeretanyag. A víz is nagyon értékes, de ha sok van belőle, akkor nem számít. Így könnyen érezhetjük azt, hogy minden hájjal megkent tudósok vagyunk. Bármilyen témában percek alatt elmerülhetek, és vitába szállhatok a zsebkendőnyi tudásommal, akár avatott, nálam sokkal gyakorlottabb szakemberekkel. Persze a vitapartneren is múlik, hogy mennyire hajlandó összeszólalkozni hülyékkel. Okos enged, szamár szenved, de sajnos a mai világban egyre több a beképzelt, nagy tudású, akiket nehéz kikerülni.

Ha nem figyelünk oda, így válhatunk felszínes tartalomfogyasztókká. Ahogy az X generáció televíziója nyomta bele a dobozt figyelő fejébe azt a tudást, amit csak egy oldalról világítottak meg, úgy az internet tudásbázisát fogyasztó Y generációs is beleeshet abba a hibába, hogy a tág panoráma ellenére mégis szűk látókörű marad.

Természetesen nem kell, hogy minden témában elmélyüljünk, hiszen az igazán jó szakember ért a munkájához. Ahhoz a tudáshoz azonban idő kell, azt viszont csak nagyon kevés dologra fókuszálhatjuk igazán. Nem baj, hogy lehetőségünk van szétnézni, megismerkedni rengeteg dologgal. A Z generációs fiataloknak hatalmas lehetőség az, hogy mire a pályatanácsadó asztalához ülnek, már ezer féle lehetőséget kipróbáltak. Azonban még nekik is meg kell tanulniuk az alázatot. Az igazán értékes tudás mögött tapasztalat van. Ezzel együtt csak a tapasztalt ember tudja, hogy a keresőben milyen tartalmakat érdemes megnyitni, és szakértelem kell ahhoz is, hogy tudjuk, mire keresünk. Akiben ott a mások iránti tisztelet és az önismeret csírája, elkerülheti azt a hibát, hogy a tudását felértékelve, pályakezdőként magasan hordja az orrát, sokat kérjen a nulla tapasztalatra.

Minden éjszakán
Álmodjuk, hogy eljön majd talán
Az, aki minket megszeret
Maradunk vén tinédzserek

/ Ákos: Vén tinédzserek /

A szaktudás (munka) világa mellett másik élethelyzet, ahol ez a felszínesség jelentkezik, az a párkapcsolat. A mai fiatalok a könnyen elérhető információ mellett a könnyen elérhető partnerek felé tendálnak. Nem a minőségen, az elmélyülésen van a hangsúly, hanem folyamatos változáson. A Pán Péter szindróma általában az X generációs álmodozókra jellemző, azonban ez a viselkedésminta a tinik között egyfajta divathullámként terjed. Nyilván, amíg fiatal az ember, addig próbáljon ki mindent, amire szüksége van. De a munkából vett példához hasonlóan, találjuk meg azt az embert, akivel érdemes mélyebb kapcsolatot teremteni. Hiszen egymást akkor ismerhetjük meg igazán, ha időt szánunk rá. Lehet, hogy sokan borító alapján választanak könyvet, de a valódi értéke akkor derül ki, ha már túl vagyunk a századik oldalon. Önmagunk fejlődését is serkenti, ha  van egy másik ember, aki előtt őszinték lehetünk, aki olyannak lát minket, amilyenek vagyunk, aki képes tükröt tartani nekünk. Mert a más szemében a szálkát is észrevesszük, de a sajátunkban a gerendát sem, de ha nap mint nap, szeretettel megosztja veled a társad azt, amit te nem vettél észre, tudatosabban vezetheted magad a jó irányba. Ahogy mondtam, mindezt szeretettel, hiszen azt is megtanuljuk, hogyan tegyük mindezt anélkül, hogy egymás agyára mennénk.

Fotó: realsaw

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Mátyás Király Vadaskert és a magán erdők önzése

Locus túratérkép kezdőknek és profiknak

Bicaj vagy e-bike?